آیا استفاده از برد هوشمند در آموزش موثر است؟
آیا استفاده از برد هوشمند در آموزش موثر است؟
طی چند سال اخیر بردهای هوشمند محبوبیت
زیادی را کسب کرده اند و به نظر میرسد که کاربردشان به صورت گستردهای رو
به افزایش خواهد بود. کتابهایی نظیر The Interactive Whiteboard
Revolution (انقلاب وایتبردهای هوشمند) عمق و وسعت تغییری که این ابزار
میتواند در تمرین کلاسی ایجاد کند را تصدیق میکنند.
برای آنهایی که ممکن است هنوز با این فناوری آشنا نباشند، یک وایتبرد
هوشمند صفحه نمایش بزرگی است که به یک رایانه و یک ویدئو پروژکتور وصل
میشود. پروژکتور میزکار رایانه را یر روی سطح تخته هوشمند به نمایش
میگذارد و در آن کاربران، رایانه را با یک مداد، انگشت یا ابزار دیگری
کنترل میکند. وایت برد هوشمند معمولا بر روی دیوار یا پایه قرار میگیرد.
لوازم متنوعی از جمله سیستمهای پاسخگویی دانشآموزان به صورت تعاملی همراه
آن ها استفاده میشود.
با وجود اینکه خیلی از معلمان مشتاقانه وایتبردهای تعاملی را قبول کردند،
تحقیقات کمی در رابطه با تاثیر آن بر موفقیت دانشآموزان در دسترس است. به
هر حال در مطالعهای که بر روی ۸۵ معلم و ۱۷۰ کلاس درس انجام شد، معلمان
از وایتبردهای هوشمند برای تدریس چند درس استفاده کردند، آنها سپس همان
دروس را بدون استفاده از این فناوری به گروه متفاوتی از دانشآموزان
آموختند.
آنچه از تحقیقات درباره استفاده از برد هوشمند به دست آمد
نتایج مطالعات نشان داد که به طور کلی استفاده از برد هوشمند ۱۶ درصد در
افزایش موفقیت دانشآموزان تاثیرگذار بوده است. این بدین معناست که ما
میتوانیم از یک دانشآموز با بازده ۵۰ درصد موفقیت در کلاس بدون فناوری،
توقع داشته باشیم که در صورت حضور در کلاسی با برد هوشمند ، به ۶۶ درصد
افزایش یابد.
بعلاوه از روی آمار سه ویژگی اصلی وایتبردهای هوشمند ارتباط مهمی با موفقیت دانشآموزان دارند.
۱- دستگاه پاسخگویی دانش آموزان است؛
دستگاه رایگیری قابلحملی است که دانشآموزان جهت دستیابی به پاسخهای
سوالات شان استفاده میکنند. سپس درصد دانشآموزانی که به جواب صحیح
میرسند، بلافاصله بر روی برد به صورت نمودار میلهای یا نمودار مدور نمایش
داده میشود. استفاده از دستگاههای رایگیری ۲۶ درصد در موفقیت دانشآموز
تاثیرگذار است.
۲- استفاده از گرافیک و سایر ابزار بصری جهت ارائه اطلاعات است؛
این ابزار شامل تصاویر و ویدئوکلیپهای دانلود شده از اینترنت، سایتهایی
نظیر Google earth، نمودارها و جداول میشوند. استفاده از این ابزار کمکی
هم در ارتقای ۲۶ درصدی موفقیت دانشآموزان موثر است.
۳- برنامه هایی است که در وایتبرد هوشمند هستند
که معلمان میتوانند جهت نشان دادن اینکه پاسخ صحیح کدام است یا ارائه
اطلاعات به روشی غیر از روش های مرسوم استفاده کنند. این برنامهها شامل
کشیدن و انداختن پاسخهای صحیح در محلهای خاص، بدست اوردن جواب های صحیح
با کف زدنهای مجازی و آشکار کردن اطلاعاتی که زیر اشیا مخفی شدهاند،
میشوند. این تمرینات ۳۱ درصد در افزایش موفقیت دانشآموز موثر است.
انچه ما در کلاس درس دیدیم
یکی از جالبترین یافته های حاصل از این مطالعات این بود که در ۲۳ درصد
موارد، معلمان بدون وایتبرد هوشمند نتایج بهتری گرفتهاند. برای مشخص کردن
اینکه چرا این اتفاق افتاد ما ویدئوهایی از معلمانی که این بردها استفاده
میکنند ضبط کردیم. با این کار بعضی از مشکلات بالقوه استفاده از این
فناوری آشکار شد:
• استفاده بیشتر از دستگاههای پاسخ دهی اما کم کاری کردن در یافتهها.
در بسیاری از کلاسهای درس معلمان به سادگی به این نکته اشاره کردند که چه
تعداد از دانشاموزان به پاسخ صحیح رسیدهاند، به جای اینکه علت برتری یک
پاسخ نسبت به دیگری را بررسی کنند.
• عدم سازماندهی یا تنظیم درست محتوا. در این موارد، معلمان بخش های
ویدئویی که از اینترنت گرفتهاند یا تصاویری را که میخواهند اطلاعات مهمی
را در جداول دایرهای دیجیتالشان نمایش دهند را با هم ترکیب میکنند. سپس
انها به سرعت به سراغ فلیپ چارتها میروند، دانشآموزان با وجود اینکه تحت
تاثیر گرافیک آن قرار میگیرند، زمانی جهت تجزیه و تحلیل و تعامل با
یکدیگر در مورد محتوا را ندارند.
• استفاده زیاد از عوامل بصری. صفحات فلیپ چارت دیجیتال پر از محرکهای
بصری بودند ولی شناسایی محتوای حائز اهمیت در بین آنها دشوار بود.
• توجه بسیار زیاد به ویژگیهای خاص. برای مثال وقتی معلمانی که به
نتایج بدتری از این فناوری رسیدند جهت نمایش پاسخ صحیح از ویژگی کف زدن
مجازی استفاده کردند، به نظر میرسد تاکید بر ویژگی تشویق باشد تا تشریح
کردن محتوا.
استفاده حداکثری از فناوری
این تحقیق در کل همانطور که ما در مورد تدریس خوب میدانیم، این که
چگونه معلمان ممکن است از وایتبردهای هوشمند به طور موثرتر استفاده کنند،
پیشنهاد میکند. من انجام کارهای زیر را به شما توصیه میکنم.
• معلمان باید در مورد اینکه چگونه میخواهند اطلاعات را سازماندهی کنند،
تامل کنند. آنها باید اطلاعات را در گروههای کوچک و معنی دار دسته بندی
کنند ؛ قبل از اینکه شروع به تشکیل فلیپچارت کنند. وقتی محتویات را
سازماندهی کردند، میتوانند فلیپچارتها را جهت تکمیل، طراحی کنند. برای
اطمینان از اینکه آنها به سرعت به سراغ فلیپچارتها نروند، معلمان
میتوانند فلیپچارتهایی را وارد برنامه کنند که به آنها توقف در ارائه را
یاداوری میکنند. بنابراین دانشآموزان میتوانند اطلاعات جدید را پردازش و
تحلیل کنند.
• فلیپچارتهای دیجیتال باید شامل عوامل بصری باشند اما ان عوامل باید به
طور واضح بر روی اطلاعات مهم متمرکز شوند. همچنین هیچ فلیپچارت تنهایی
نباید دارای عوامل بصری یا اطلاعات نوشته شده زیادی باشد.
• پس از پرسیدن یک سوال و رسیدن به پاسخهای دانشآموز با استفاده از
دستگاههای رای گیری، به طور معمول معلم باید در رابطه با پاسخ صحیح همراه
با پاسخهای نادرست بحث کرده و از اینکه دانشآموزان تا حد امکان نظراتشان
را بیان کنند اطمینان حاصل کنند.
• هنگام استفاده از ویژگیهایی مانند تشویق مجازی، معلمان باید از اینکه
دانشآموزان بر علت درستی یا نادرستی جواب متمرکز میشوند، اطمینان حاصل
کنند. با اینکه این ویژگیها میتواند درگیری زیادی با درس ایجاد کنند و
مسلما به فضای کلاس درس جان میبخشد، آنها همچنین میتوانند حواس پرت کن
باشند اگر بدون تمرکز دقیق بر محتوای ضروری استفاده شوند.
بردهای هوشمند به عنوان ابزاری که تمرینات آموزشی را در کلاس درس ارتقا
میدهد و نهایتا موفقیت دانشآموز را به همراه دارد، دارای پتانسیل بالایی
است. هرچند به راحتی ادعا کردن اینکه استفاده از این ابزار و یا هر ابزار
تکنولوژیکی دیگری میتواند به طور خودکار موفقیت دانشآموز را افزایش
میدهد، اشتباه خواهد بود. با وجود این دستگاه و همه ابزارهای قدرتمند،
معلمان باید با تامل از بردهای هوشمند بر طبق انچه ما از تمرین خوب کلاس
درس میدانیم، استفاده کنند.